loading

Az Opel áruszállítók históriája

  • Járműgyártás 1899 óta: motoros teherkocsi lett a System Lutzmannból
  • Modern idők: gyors Opel áruszállítók pörgették fel a gazdasági csodát
  • Erős flotta: ma az Opel Combo, Vivaro és Movano tölti fel a boltokat

Rüsselsheim. A bevásárlóközpontokat, élelmiszerüzleteket, gyógyszertárakat és magánháztartásokat napról-napra el kell látni áruval. Mesteremberek indulnak el javítani vagy beépíteni valamit. Az Opel könnyű haszonjárművei mindig szorgosan részt vesznek ebben, szakembereket, alkatrészeket és sürgősen igényelt árucikkeket juttatnak célba. Az Opel Combo, az Opel Vivaro és az Opel Movano eközben az Opel haszonjárműveinek hosszú, sikerekben gazdag tradícióját folytatják. Legendássá váltak a gazdasági csoda gyors kisteherautói, a nyolcvanas évek magas tetős modelljei és napjaink kedvelt típusai is, mint a Vivaro, melynek hamarosan tisztán elektromos változata is elérhető lesz Opel Vivaro-e néven. A professzionális fuvarozás és áruterítés immár 121 éve kezdődött, a Majna-menti Rüsselsheimben, a Patentmotorwagennel.

1. rész: pionír évek, a rüsselsheimi „kolosszus“

Motoros teherkocsi, üzleti kocsi, áruszállító – új idők új fogalmai. Az automobilizmus kezdetén, a 19. század vége felé, a fejlesztés fókuszába került az újszerű járművek szállítókapacitása és motorjának fáradhatatlansága. A fuvarozóknak egyszer csak nem kellett törődniük lovaik gondozásával és izomerejével. Az automobilizmus pionírjai már nem szénát vásároltak a piacon, hanem benzint a patikában. Messze volt még a benzinkút feltalálása, amikor a rüsselsheimi Opel-fivérek 1899-ben megépítették első gépjárművüket. Az Opel-Patentmotorwagen „System Lutzmann“ alapján mindjárt a premier évében elkészült „egy motoros teherkocsi-kolosszus, amelyet a helybeli Adam Opel cég egy nagyobb borkereskedésnek épített “. Az Opel első áruszállítójáról szóló idézet a „Main-Spitze“ 1899 július 2-i számából való. Amit akkoriban „kolosszusnak” neveztek, ma nagyon könnyű haszonjárműnek számítana – különösen a negyven tonnás kamionokhoz képest. Az első fotót egy Opel-áruszállítóról 1901-ben lőtték, a Lutzmann zárt furgon változata látható rajta – 5 lóerős volt, és 20 km/órás sebességre képes.

Modern idők: kocsiból tehergépjármű

A teherszállítás úttörőit nagyon gyorsan követték gyakorlati használatra alkalmas járművek: A „System Darracq“ (1902-től) alkalmazásával az Opel máris rátalált a máig használatos elrendezésre: frontmotorral egybeépített sebességváltó, kardántengely és hátsókerék-hajtás. Ezen az alapon jöttek létre egészen az 1920-as évekig platós teherautók, zárt áruszállítók és feltűnő reklámkocsik – többnyire egyedi darabként, vevők igényei szerint. Majd, 1924-től, első német gyártóként vezette be az Opel a futószalagos termelést. Modern idők, amelyekre rányomták bélyegüket Rüsselsheim 4 lóerős modelljei. 1924 májusa és 1931 júniusa között 119.484 darab készült a legendás „Laubfrosch“ (levelibéka) utódtípusaiból. A mai fogalmak szerinti első igazi könnyű haszonjármű talán az 1931-es Opel-Geschäftswagen (üzleti kocsi). A 23 lóerős zárt furgon 500 kilogramm terhelést bírt el, és kategóriájában 80 százalékos (!) piaci részesedéssel nagy sikernek számított. Az Opel 22 ezret gyártott belőle. További sikermodell lett 1934-től az egytonnás Opel Blitz – gyárilag platóval vagy zárt felépítménnyel. A kis Blitz lefelé kerekítette ki az Opel közismert tehergépkocsi-választékát.

2. rész: Az Opel Schnelllieferwagen és egy újdonság, a Caravan

A német gazdasági csoda alatt eljött az Opel Schnelllieferwagen (gyors áruszállító) ideje. Az üzletemberek legfőbb szempontja lett a vevők lehető leggyorsabb ellátása. Éppen ezt tette lehetővé az Opel Olympia már 1950-től, és az Olympia Rekord Schnelllieferwagen 1953-tól. Teherbírásának, megbízhatóságának és komfortos fülkéjének köszönhetően – az ötvenes évek Opel Blitzével együtt – a gazdasági csoda gépkocsi-sztárja lett. Ugyanekkor az Olympia Rekord megalapozta a variálható belső terű Caravan modellek (kombi és furgon) sikerét az Opelnél. A korszakhoz képest modern és nagyon elegáns vonalvezetésű teljesen acél karosszéria egyszerre volt reprezentatív, célszerű és jó reklámhatású. Nem maradt hatástalan a nagy raktér sem, amely 515 kilogrammnyi hasznos terhet vehetett fel.

A korai hatvanas években lett a mesteremberek ideális partnere az Opel Rekord P2. „Gyors áruszállító, új formában áll az Ön szolgálatára“ hangzott az ígéret, amelyet nagy raktérfogattal, csekély üzemköltséggel és közmondásos megbízhatósággal váltott be a Rekord P2. Két erős és nagyon robusztus motort kínáltak hozzá, 1,5 liter lökettérfogattal és 50 lóerővel, illetve 1,7-tel és 55-tel. Választható volt hozzá az innovatív „Olymat“ háromfokozatú félautomatikus erőátvitel is. 1960 és 1963 között 32.026 darabot gyártott Rüsselsheim.

A kombik nagyarányú felfutását végül az Opel Rekord C Caravan indította be, 1966-ban. Küllemét az ablakok alatti „kólásüveg-dizájn” tette hatásossá. Komfortja és kimondottan kellemes vezethetősége az ötlengőkaros hátsó futóműnek volt köszönhető. A progresszív Rekord C készült tisztán áruszállító kivitelben is.

3. rész: A nyolcvanas években a Combo nyitja meg a magas tetejű kombik korát

A nyolcvanas években felismerték az Opelnél, hogy magas tetejű, ugyanakkor kompakt külső méretű autók koncepciója ideális lenne mind családoknak, mind sportembereknek. 1985-ben meg is született a Kadett Combo. Ezt az első Combót 25 centiméterrel magasabb raktér különböztette meg áruszállító márkatestvérétől. Az ülések mögötti válaszfal példázza, hogy milyen fontosnak tartották a flexibilitást a Kadett Combo tervezői: volt dróthálós vagy ajtóval ellátott kivitel is, amely a szélvédőig nyújtotta meg a rakteret.

1993-ban önálló modellként jelent meg a Combo. A Combo B eleje gyakorlatilag azonos a Corsáéval, de tengelytávja nagyobb, és magas, dobozalakú raktere több mint 3100 literes.

Igazi „családi Combo“ lett a 200-es Combo Tour. A Combo C e változata praktikus poggyászhálókat, ajtózsebeket és italtartókat kapott. A Tour alapján fejlesztett ki az Opel egy sportos prototípust versenyrajongóknak: az akkori Corsa GSi motorjával hajtott Combo „Eau Rouge“ neve a belgiumi Spa-Francorchamps pálya híres kanyarkombinációjára utal. Míg az „Eau Rouge“ a 2002-es Párizsi Autószalon blikkfangja maradt, a 2005-ös Combo Tramp, alsó védőlemezével és 20 milliméternyit emelt szabad magasságával úttalan utakon is megállta a helyét.

2012-től választhatott a Combo D vásárlója kétféle járműhossz közül. Készült ötszemélyes, rövid vagy hosszú tengelytávú kivitel, normál vagy magas tetővel. Széria volt a tolóajtó, a hátsó ajtó pedig lehetett felnyíló vagy kétszárnyú.

4. rész: a jelen mindennapi hősei, az Opel Combo, a Vivaro és a Movano

A kompakt, multifunkciós Opel Combo innovatív ötödik generációja 2018-ban startolt, mint Combo Life személyautó, illetve a Combo Cargo furgon többféle változata. Mindkettő elérhető alap (4,40 méter hosszúságú) vagy XL (4,75 méter hosszúságú) kivitelben. A családi Life kivitel öt- vagy hétüléses lehet, akár 2693 liternyi poggyásztérrel. A Combo Life hétüléses kivitele a hazai nagycsaládosok körében is a kiemelten népszerű modellek közé tartozik. A zárt áruszállító Combo Cargo raktere eléri a 4,4 köbmétert, íg könnyen befér két euro raklap is, hasznos teherbírása pedig egy tonna. E rendkívüli flexibilitást teljesen új felépítés, illetve ügyes helykihasználás tette lehetővé. A furgon dupla fülkével és tetőajtóval is rendelkezésre áll. Kategóriájában egyedülálló a vezetéstámogató rendszerek arzenálja.

Egy sikermodell harmadik generációja – az Opel Vivaro

Már 2001 óta hódít az Opel áruszállítója, a fuvarozás flexibilis mestereként, illetve guruló irodaként. Eddig éppen egymillió gördült le a futószalagról. Az aktuális Vivaro mindent jobban old meg, mint eddig: jól eltalált méretekkel és sok innovatív technikával teszi kényelmessé az utazást és könnyebbé a munkát. A legújabb platformra épülve kínál testre szabott változatokat: elérhető zárt áruszállító (Vivaro Cargo), akár hatszemélyes duplafülkés kivitel, padlóváz és akár kilencszemélyes személyszállító kivitel is. A Vivaro történetében a legújabb generáció kínál először kettő helyett háromféle hosszúságú kivitelt (4,60, 4,95 és 5,30 méter hosszúságban). Maximálisan 6,6 köbméteres rakterében akár 1400 kilogramm hasznos terhet bír el – 200-zal többet a korábbi generációnál. Hasonlóan nőtt a vontatóképesség, hiszen az Vivaro utánfutója 2500 kilogrammos lehet, az elődnél fél tonnával nehezebb. Egyedül a jármű magassága maradt szerény keretek között: a Vivaro legtöbb variánsa csupán 1,90 méteres, annak érdekében, hogy rakodáshoz behajthasson korlátozott belmagasságú mélygarázsokba vagy áruházak szuterénjébe is. Ezáltal a városi áruszállítás ideális járműve a kompakt méretű Opel Vivaro. Ez év őszétől kezdve a tisztán elektromos Vivaro-e modell teljesen emissziómentes fuvarozásra is lehetőséget ad. Az akku méretétől függően hatótávja 230, illetve 330 kilométer lesz a WLTP1 szabvány szerint mérve.

Egy nagy Opel-furgon jellemző erősségeivel – a Movano

Az Opel Movano zárt áruszállító négyféle hosszúsággal, háromféle magassággal, illetve 4,5 tonnát elérő megengedett össztömeggel és akár 17 köbméter raktérfogattal vonul fel. Összesen több mint 150 különféle karosszéria- és felépítmény változat rendelhető gyárilag. Némelyikbe öt euro raklap is befér. Szinte minden igényre és bármilyen különleges felhasználási profilra találni alkalmas kivitelt. Asszisztensrendszerek és műszaki megoldások sora teszi kellemesebbé és egyszerűbbé a munkás mindennapokat. Ilyen az állandó hátsó kamera, amelynek képéről mindent szemmel tarthat a vezető. A holttérfigyelő és a sávtartó egyaránt védi a közlekedés valamennyi résztvevőjét. Ehhez járul az új, hétcolos érintőképernyővel és Apple CarPlay-, illetve Android Auto-támogatással érkező Navi 50 IntelliLink Pro infotainment rendszer is. A kompatibilis telefonokat opcióként akár vezeték nélküli töltővel is feltölththetjük. A Movano a „nagy kocsi“ az Opel könnyű haszonjárműves portfóliójában, amely az Opel Vivaróval és az Opel Combóval együtt ma a piac legfiatalabb haszonjármű-flottáját adja. Fiatal furgonok, amelyek büszkén tekintenek vissza 120 éves tradícióikra.

 


[1] Az adatokat a WLTP eljárás szerint állapítottuk meg (VO (EG) Nr. 715/2007 és VO (EU) Nr. 2017/1151). A mindennapi használat tényleges hatótávja ettől eltérő lehet, és különböző tényezőktől függ, különösen a személyes vezetési stílustól, az útviszonyoktól, a külső hőmérséklettől, a fűtés és a klímaberendezés használatától, valamint az utastér előkondicionálásától.

Ugrás az oldal tetejére